نامزدهای انتخابات فرانسه آرا اقلیت های دینی كشور را نشانه رفته اند
نوشته شده توسط : brezzers

به گزارش ایرنا، در حالی كه نظرسنجی ها از فاصله اندك ' فرانسوا اولاند ' نامزد سوسیالیست فرانسه و ' نیكلا ساركوزی ' از حزب حاكم راست در مرحله اول انتخابات خبر می دهند، بویژه دو نامزد مطرح این دوره از انتخابات، بر روی آرا انتخاباتی پیروان ادیان رسمی كشور از جمله اسلام و یهودیت نیز حساب باز كرده اند.

ساركوزی در حالی كه آرا حدود هشت میلیون جمعیت مسلمان مقیم فرانسه می تواند به سهم خود در تعیین سرنوشت نامزدهای مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تاثیرگذار باشد، چندی پیش درصدد برآمد تا ضمن دیدار با روسای شورای آئین اسلام، سازمانها و انجمن های اسلامی فعال كشور در مسجد بزرگ پاریس تا حدودی به بحث ها در زمینه نحوه توزیع شدن گوشت حلال در سطح استان ' ایل دوفرانس ' به مركزیت پاریس كه ' مارین لوپن ' نامزد جبهه ملی راست فرانسه در سخنرانی های انتخاباتی به آن دامن زده بود، پایان داده و به نوعی نظر مسلمانان را به خود جلب كند.

اگرچه مسلمانان فرانسه از وحدت نظر در برخی زمینه های اجتماعی از جمله موضوع انتخابات در فرانسه برخوردار نبوده و ایده و عقاید مختلفی نسبت به یكدیگر دارند، ولی نظر به جمعیت میلیونی مسلمانان مقیم، آرا آنان به طور حتم در موضوع انتخاباتی می تواند مهم و تعیین كننده تلقی شود.

همچنین دو نامزد حزب سوسیالیست و راست فرانسه از آرا و تاثیرگذاری لابی پرنفوذ یهودی كشور نیز غافل نبوده اند. اولاند و ساركوزی هر دو چندی پیش در حدود دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری در آیین شام سالانه كریف / شورای نمایندگی یهودیان فرانسه / حضور به هم رساندند تا در این زمینه قافله را به یكدیگر نباخته و از همدیگر عقب نیفتند.

آرا اقلیت های دینی از آنجا كه به سهم خود در تعیین سرنوشت نامزدهای ریاست جمهوری فرانسه تاثیرگذار است، دو نامزد مزبور در موضوع لایحه قانونی ' مجازات نفی كشتار ارامنه ' كه نیز اخیرا در فرانسه و تركیه سر و صدا به راه انداخت، مواضع نسبتا مشترك حمایتی از آن اتخاذ كردند. اگر چه این لایحه پس از تصویب از سوی مجالس ملی و سنا، از سوی ' شورای قانونگذاری كشور' نیز رد شد، ولی با اینحال، شماری از چهره های نزدیك به دو نامزد پیشتاز انتخاباتی از تمایل خود نسبت به سرگیری موضوع در مجلس ملی جدید فرانسه كه قرار است ظرف ماههای آتی سالجاری میلادی برگزار شود ، از سرگرفته شود.

این درحالی است كه برخی از كارشناسان هدف نامزدها از دامن زدن به این موضوع را در اصل در راستای امكان برخورداربودن از آرای جمعیت حدود 500 هزار نفری ارامنه مقیم فرانسه عنوان می كنند.

اگر چه كارشناسان امر معتقدند كه یهودیان مقیم فرانسه نیز به صورت سنتی به ' نیكلا ساركوزی ' از حزب راست حاكم تمایل دارند، ولی با اینحال آنها نیز در موضوع آرا انتخاباتی یكصدا نبوده و اتفاق نظر ندارند.

بررسی ها نشان می دهد كه یهودیان مقیم فرانسه در موضوع انتخابات ریاست جمهوری این كشور جهت گیری واحدی نداشته و از آرا متفاوت و پراكنده ای برخوردار هستند.

نظرسنجی اخیر صورت گرفته از سوی موسسه 'ایفوپ ' فرانسه در این زمینه حاكی است كه یك جهت گیری واحدی از سوی یهودیان در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه وجود ندارد.

براساس این نظرسنجی، از میان جمعیت یهودی ساكن در فرانسه ، حدود 260 هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند كه این رقم معادل 06/0 از جمعیت 43 میلیون نفری واجد شرایط رای دادن در فرانسه می باشند.

در همین حال نیز نگاهی به انتخابات ریاست جمهوری سال 2007 میلادی فرانسه نشان می دهد كه ' نیكلا ساركوزی ' در این دوره از انتخابات توانست از آرا 7/45 درصدی یهودیان مقیم برخوردار شود.

این درحالی است كه به اعتقاد برخی از كارشناسان حضور طیف های چپ افراطی در میان جناح چپ كه بیش تر نیز به هواداری از دولت خودگردان زبانزد هستند و همچنین مواضع فاحش راست گرایان در حمایت از رژیم صهیونیستی باعث شده است تا ساركوزی به عنوان نامزد راست كشور از بخت و اقبال بیشتری در نزد یهودیان فرانسه برخوردار بوده باشد.

در همین حال نیز' سگولن رویال ' نامزد سوسیالیست ها كه توانسته بود در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه سال 2007 میلادی در رقابت با ساركوزی بر سر تصاحب پنجساله كرسی الیزه ، از حدود 8/28 درصد از آرای یهودیان مقیم برخوردار شود.

این در حالی است كه بررسی های نشان می دهد كه در سال 1970 میلادی یهودیان فرانسه به ویژه نسبت به ' فرانسوا میتران ' رییس جمهور فقید این كشور از حزب سوسیالیست ، نظر مثبتی داشته اند اما از آن زمان به بعد تدریجا گرایش یهودیان به سمت راستگرایان بیش تر شده است .

به اعتقاد كارشناسان و صاحب نظران امر جامعه یهودیان فرانسه با حدود 600 هزار نفر جمعیت، پس از جامعه كاتولیك های عامل این كشور به عنوان دومین جامعه مذهبی طرفدار ساركوزی محسوب می شوند.

این درحالی است كه براساس آمارهای موجود ، سالانه حدود 200 تا 300 هزار نفر از یهودیان فرانسه به سرزمین های اشغالی مهاجرت می كنند.

اروپام/1495**1514





:: برچسب‌ها: موسیقی , سگ ,
:: بازدید از این مطلب : 345
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: